3 tips om morgen je hardloop prestaties te verbeteren

140408 Female_runner_silhouette_is_mirrored_below_with_a_soft_pastel_sunsetDe lente is begonnen en het lijkt wel of iedereen bij Runnersworld is geweest om nieuwe hardloopschoenen te kopen. 4 Miljoen mensen hebben het voornemen en 1,6 houdt daadwerkelijk vol om minimaal 1 keer per week te blijven draven. Maar wat zorgt nou voor die drive en snelheid? Mijn verbazingen over invloed op je fysieke en mentale gesteldheid.

Even terug in de tijd. In 2006 deed ik voor de eerste keer mee aan de Dam tot Damloop in Amsterdam. Dat was toen nog iets bijzonders, iets waar enkel goed voorbereide en getrainde hardlopers aan deelnamen. Tegenwoordig is hardlopen een trend en is meedoen belangrijker dan winnen. Hierdoor is het makkelijker om een kaartje voor Madonna te bemachtigen dan meedoen aan de Damloop. Afgelopen zaterdag waren de startbewijzen binnen een paar uur uitverkocht.

Begrijpen doe ik het wel, hardlopen heeft namelijk heel veel voordelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld voetbal met een team kun je vertrekken wanneer je wilt, ten opzichte van tennis hoef je op niemand te wachten en ten aanzien van wielrennen is het niet nodig om je banden op te pompen, helm op te zetten, bidon te vullen om vervolgens ergens in een trambaan een ongewenste salto te maken. Hardlopen doe je snel en geeft je ook nog tijd om na te denken. Meestal lukt dit de eerste 45 minuten voordat je hoofd echt leeg is en je enkel concentreert op de route.

Mijn eerste snelheidstip gaat over de muziek die je luistert. Zelf kan ik namelijk niet zonder. Maar ik ben ook efficient dus een paar maanden heb ik tijdens mijn rondje de podcasts van Freakonomics Radio geluisterd. Mega interessant met onderwerpen als; ‘zijn homofiele mannen echt rijker?’, of ‘wie is eigenaar van het internet?’. (Mocht je interesse hebben, podcasts staan hier) Toen ik echter een keer weer de dance hits van Spotify (dance hits Digster) aanzette liep ik direct 10 seconden per kilometer sneller. Eerlijk gezegd voel ik dat ook. Het lichaam reageert op de beats van Calvin Harris met Summer.

Tweede tip is zo simpel als effectief. Herken je die situatie dat je alleen hardloopt, een lange oneindige weg en geen enkel ander levend wezen in de buurt? Of daartegenover als je een wedstrijd rent met allemaal meelopers (letterlijk) en overal publiek langs de kant. Door de aanmoedigingen en directe strijd neemt je energie en snelheid exponentieel toe. Lopen in het Vondelpark rond 10.30 zondagochtend is daardoor goed voor je score. Heerlijk om iedereen in te halen.

Laatste verbazing die ik jou kan tippen. Van nature hou ik van competitie. Vroeger kon dat alleen tijdens wedstrijden zoals de Dam tot Damlooop. Nu kan dat ook met apps zoals Nike run. Mensen zeggen dat zij zich niet laat beïnvloeden, maar de kracht van een competitie werkt sterk stimulerend en misschien wel verslavend. Het zorgt ervoor dat je echt gaat, ookal is het black monday. Ga de strijd aan met vrienden en je komt verder dan je verwacht.

Deze tips komen voort uit mijn eigen ervaringen. Probeer het, ze helpen echt. Als nabrander nog een verbazing omtrent hardlopen. Als ik nieuwe schoenen koop mag ik maximaal 100 meter hardlopen in de winkel om te voelen of de schoenen goed passen. Dat terwijl ik er dan nog 999.900 meter op moet rennen. Waarom mag je niet gewoon bij alle sportwinkels eerst grondig testen? Tri Run uit Hilversum heeft het voor een aantal merken. Na een week niet tevreden, kan je ze terugbrengen. Mooie klantgerichte aanpak.

Ok, nu stop ik met typen, ga een rondje buiten lopen.

3 tips om morgen je hardloop prestaties te verbeteren
Gemiddelde beoordeling: 8 door 1 beoordelingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *