Waarom managers hun medewerkers ruimte moeten geven om te overleven

130830-rotsblok-rechtenvrij.jpgHet was weer een week vol verbazingen. Zo heeft de heer Knot als baas van de Nederlandse Bank laten weten dat hij uit zeer betrouwbare bron , ‘zijn onderbuik gevoel’, heeft vernomen dat de recessie over is. Verbazend dat hij deze uitspraak een maand voor de officiële cijfers  doet (duwt hij de rots zelf omhoog?). Maar uiteindelijk maakt dat ook niet echt uit, de voorspellingen over het bruto binnenlands product (BBP) wijken standaard af van de uiteindelijke vaststelling, meestal wel meer dan 1%.

Maar goed we komen weer uit de crisis en dat is om blij van te worden. Nieuwe uitdagingen verschijnen ook al aan de oppervlakte. De afgelopen tijd heeft veel duidelijk gemaakt. Onder andere dat de huidige generatie Y (15-35, opgeleid, assertief en gewend aan IT) langer zal moeten doorwerken en zelf zorgen voor hun sociale voorzieningen. En de meeste leeftijdsgenoten die ik spreek vinden dat helemaal niet zo erg. Door zingeving, niet meer een heel leven voor een baas werken en uitdagende samenwerkingsvormen is geld verdienen leuker geworden.  ZZP’ers zijn als onlangs uit onderzoek naar voren gekomen als meest gelukkige arbeidsgroep (zie aflevering factcheckers 3 oktober).

– Verbaas mij overigens over de term ZZP. Waarom ligt de focus op iets wat je niet hebt? We noemen het toch ook niet Zelfstandige Zonder Leasauto of Zonder Bril? Maar goed, dat even terzijde. –

Als een gevolg van de andere invulling en vorm van werken blijkt langzaam maar zeker dat ons ‘oude’ systeem, niet is ingesteld op huidige en komende generaties. Mijn ervaring ter illustratie toen ik op zoek was naar een ander huurhuis.

Telefonisch zocht ik contact met de verhuur uitvoerder van de woningstichting. Vol enthousiasme vertelde de dame mij over de mogelijkheden van in overvloed beschikbare woningen (vrije sector). Ineens was daar het omslagpunt, ik vertelde dat ik sinds kort als ondernemer aan de slag ben gegaan. Het werd stil en vervolgens hoorde ik met een iets lagere toon; dan moet u 3 jaar bedrijfsgegevens overleggen. Uiteraard herinnerde ik haar aan mijn voorgaande zin, namelijk dat ik net voor mijzelf was begonnen. Dan houdt het op meneer, wij hebben die cijfers nodig. Verkennende naar mogelijkheden was mijn voorstel om 3 maanden extra huur te storten als borg. Nee dat waren niet de regels, geen discussie over mogelijk. Verbaasd hing ik op, wat is nou veiliger voor een verhuurder dan een aantal maanden huur als borg?

In de afgelopen decennia is medewerkers in de drang naar efficiency AFgeleerd om zelf na te denken en AANgeleerd om te doen wat de regels voorschrijven, standaardisatie met zo min mogelijk uitzonderingen. Maar wat als die regels en antwoorden niet meer passen bij de hedendaagse vragen?

We leven in een snel veranderende wereld waar statische modellen zoals bij het CPB niet meer werken. Consumenten omarmen nieuwe werkvormen en leefwijzes en verwachten daardoor een meer persoonlijke flexibele houding van organisaties. Het wordt steeds belangrijker dat medewerkers met klant contact ruimte gaan krijgen. Zelf laten bepalen wat redelijkerwijs de beste oplossing is. Zij hebben dan de mogelijkheid om de klantvraag te matchen en een duurzame en exclusieve relatie op te bouwen. Mijn inziens de manier tot overleven voor ondernemingen. Wees niet bang dat er fouten worden gemaakt, sta open voor nieuwe ideeën en geef niet op.  Zie onderstaand filmpje, herkenbaar bij jouw vergaderingen?

Waarom managers hun medewerkers ruimte moeten geven om te overleven
Laat weten wat je van deze post vindt

Zeg jij het maar!