Klantgerichtheid waar je kriebels van krijgt

kingIedere dag ben je een aantal keer ‘consument’. Dat besef je je niet altijd omdat de service die je geleverd wordt in lijn is met je verwachting. Als dat echter onder of zelfs boven de maat is dan merk je dat, je voelt het in je buik. Afgelopen week had ik 3 soorten kriebels die ik met je wil delen. 

 

Het lijkt mij super leuk om tijdens de zomer, na een dag werken de motor te pakken richting het strand. Via Groupon kocht ik daarom 12 rijlessen. De eerste les was regenachtig en best fris zo eind februari, maar het was super leuk om te doen. Vol enthousiasme kwam ik een week later voor de volgende les. Verbaasde blikken van de medewerkers keken me aan. Dacht ze gerust te stellen door te zeggen dat ik 20 minuten te vroeg was. Toen ze zeiden dat ik geen les had was ik verbaasd. Ik wist zeker van wel. En toen kwam de meest wantrouwende vraag: Of ik even wilde bewijzen dat ik echt een afspraak had. Mijn verbouwereerde reactie kwam recht vanuit een opkomend gevoel van boosheid: ‘Denk je serieus dat ik voor het uitzicht en gezelligheid 45 minuten van Amsterdam West naar de Bijlmer reis?’ Net voordat mijn verontwaardiging over ging in kwaadheid sprong de eigenaar bij. Het was een misverstand. Ter compensatie mocht hij een extra uur les wil aanbieden.

 

Bij een coffee corner waar ik vaak kom werkt een mijnheer die klantgerichtheid heel hoog in het vaandel heeft staan. Het is voor mij als klant prettig dat hij af en toe korting geeft op een koffie, of een extra spaarkaart stempel. Vanaf een bepaald moment doet hij er een tikkie bij. ‘hey wat zie je er goed uit vandaag’,  ‘als ik jou zie is mijn dag weer compleet’ en nog meer van die kreten. Het voelt zeer gênant en ongewenst. Toen ik erachter kwam dat hij dit niet alleen bij mij doet maar bij bijna al mijn mannelijke collega’s, temperde dat gevoel een beetje. Maar ongewenst flirten zorgt er niet voor dat ik graag koffie bij hem ga halen.

Een club die mij al een tijd positief verbaast is mijn tandartspraktijk op de stadhouderskade in Amsterdam. Zij doen het op de nieuwe manier. Als ik bel voor een afspraak niet 3 weken wachten maar 2 dagen later plek in de avonduren. Kom ik voor een pijntje dan pakt de tandarts zelf ook nog even de mondhygienist taken mee. Deze week de overtreffende trap. Ik ontving een mailtje waarin ze vroegen of ik het handig zou vinden als ze ook open gaan op zaterdag. Daar word ik heel vrolijk van.

Klantgerichtheid waar je kriebels van krijgt
Laat weten wat je van deze post vindt

Zeg jij het maar!