Uitleenplatform Peerby.nl; te mooi om realiteit te zijn?

Schermafbeelding 2013-07-25 om 11.29.28

Er zijn heel veel initiatieven die te maken hebben met lenen en delen, getuige de website http://www.collaborativeconsumption.com. Vandaag zoomen we in op de Nederlandse site Peerby.nl

Visionairs springen in op trends. Een daarvan is Daan Weddepohl die in 2011 Peerby (www.peerby.nl) bedacht. Een originele en passende naam, peer; ‘iemand die gelijkend is’  en ‘by’ gaat over de ‘steenworp’ afstand; :  de site, of het initiatief, hoe je het wilt noemen staat al een tijdje in de belangstelling. Zo hebben ze 100.000 EUR gewonnen van de United Postcode Lotteries en begin deze maand wonnen ze 10.000 EUR van Ben and Jerry’s Social Enterprise.  Daarnaast hebben ze een aantal grote investeerders zoals Techstars uit de VS (100.000 EUR) en ook Sanoma (http://www.sanoma.nl/merken) aan zich weten te binden. Die laatste is handig want door de honderden bladen en magazines (oa Nu.nl) die daar onder vallen, zijn ze verzekerd van media aandacht.

Bij Peerby beschrijven ze zichzelf alsvolgt: ‘Peerby is een klein bedrijfje met grote doelen. Wij geloven in “wij” en niet alleen maar “ik”. Door mensen in contact te brengen en te laten delen proberen we een alternatief te bieden voor de wegwerpcultuur. Wij zijn geen heilige boontjes. Wij vinden dat alles wat “goed” is ook makkelijk, leuk en voordelig mag zijn. Zo is goed voor de planeet, goed voor je buurt en goed voor ons ook gewoon goed voor jou.’ (Peerby.nl) Een mooie visie waarbij het moeilijk is om oneens te zijn.

Zelf dan ook de proef op de som genomen en een tijdje geleden via de website  ingeschreven. De site komt wat kinderlijk over, gevoel van dromenland met tekeningetjes.(zie plaatje aan de zijkant) Bij het inschrijven maakte ik kenbaar wat mijn postcode, naam en email adres zijn. Daarna werd een connectie gemaakt met Facebook. Binnen 5 minuten mocht ik gaan lenen. Nieuwerwets adverteren in deze is kort uitleggen wat je waar en wanneer nodig hebt. De site moedigt aan om zoveel mogelijk te vertellen en te beschrijven. Waarschijnlijk iets psychologisch en te maken met bonding?  Ik wil altijd al een sloep lenen dus die heb ik te leen gevraagd voor een lekker middagje varen. Nadat ik op send had gedrukt kreeg ik een teller te zien waarop de status werd bijgehouden. Hoeveel mensen het verzoek hadden ontvangen en welke reacties.

Het werkt zo: Al deze zogenaamde peers krijgen een mail met mijn verzoek. Zij kunnen dan reageren: ‘Nee heb ik niet’, ‘Ja heb ik maar kan ik deze keer niet uitlenen’, ‘Ja je kunt het van mij lenen’. Na een dag wachten was de enige hit een mailtje dat ik ontving:  ‘Hey Coen, Als je een sloep wilt, koop je er toch gewoon eentje ;)’,  bleek dat een vriendin het verzoek ook had gekregen.  Maar goed niet echt vrolijk makende score. Op mijn volgende verzoek om een universele adapter,  helaas ook geen reactie.

Zelf krijg ik ook verzoeken, een greep uit de gewenste producten: sjoelbakken, BBQ’s, beamers, verhuisdozen, grote thermoskannen. Allemaal heb ik ze naar eer en geweten beantwoord en daardoor helaas negatief. Tot ik vorige week het verzoek om sombrero kreeg. Daarop reageerde ik direct dat ze hem mag lenen. Tot op heden geen  teken van leven uit die hoek.
Helaas heeft het mij nog niets opgeleverd en heb ik niemand kunnen helpen met mijn mooie en handige spullen. Vraag me af of dit het typische voorbeeld is van mooie theorie, lastige uitvoering. Vragen schieten door je hooft; Willen we dit? Iedere keer iedereen lastig vallen met verzoeken. Ik hoop echt dat ze een database opbouwen waardoor straks niet meer iedereen hoeft te worden gevraagd of ze een verhuisdoos hebben. Kunne ze vooraf niet aangeven wat beschikbaar is? Kan mij voorstellen dat je niet iedere dag mailtjes met verzoeken wilt ontvangen. Ook interessant is hoe mensen uiteindelijk met elkaar ‘afrekenen’ voor het lenen, daar zijn nu nl geen afspraken over. En wat gebeurd er als iets niet wordt terug gebracht? Het is goed om uit te gaan van het goede, maar er zal ook een plan B zijn als mensen minder goede intenties hebben.

Daarbij heeft Peerby nog een andere hele grote uitdaging, ze hebben namelijk nog geen verdienmodel. Spannende tijden lijkt me zo.

Om af te sluiten de verbazing van de dag:  Gisteren wachtte ik bij de tram om in te stappen, een dame stapte uit zij vroeg of iemand haar dagkaart wilde hebben, die had ze namelijk zelf toch niet meer nodig. De vrouw naast mij pakte deze kans graag aan. Symphatieke actie; Maar is dat dan ook delen of wordt de GVB dan een spreekwoordelijke loer gedraaid?

Uitleenplatform Peerby.nl; te mooi om realiteit te zijn?
Laat weten wat je van deze post vindt

4 thoughts on “Uitleenplatform Peerby.nl; te mooi om realiteit te zijn?

  1. Ha Coen! Mooie bijdrage weer. Het speelt in ieder geval in op de steeds meer zichtbare verschuiving van “Bezit” naar “Gebruik”. Over 10 jaar zijn we hierin stappen verder en lachen we waarschijnlijkom deze tijd en dit soort sites/oplossingen. Evolutie van deze beweging staat aan het begin denk ik. Hele andere vraag: Ga je ook nog een keer Twitteren of hoe zit dat? Als je dat gaat doen, heb je alvast 1 volger….;-)

    • Helemaal mee eens Wijnand, ik denk dat er zelfs over een aantal jaren al grote stappen zijn gezet. Zal deze evolutie de komende tijd op de voet volgen. More to come dus. En ja Twitter….

    • Dat is een zienswijze die door velen wordt gedeeld, ander voorbeeld zijn parkeertickets die je uit weggeeft als je eerder vertrekt. Aan de andere kant, diegene die het product levert loopt inkomsten mis, de kans dat diegene dan moet proberen om het geld op een andere manier proberen te verdienen (prijzen verhogen voor diegene die wel kopen) is aanwezig. Wat als je niet zoveel honger hebt en het gerecht over geeft aan iemand anders geeft die aan komt lopen? Of als jij je kaart van de fitness deelt, je hebt er voor betaald toch?

Zeg jij het maar!